Concerten op Terschelling – 14 Mei – Duo Lotichius

Concerten-op-Terschelling in de maand April/Mei

 

concerten-op-terschelling - Hallo Terschelling Header

 

  • 14 mei Duo Lotichius / Bonnet: fluit en harp- Midsland – Pauline Lotichius, fluit en Alexandre Bonnet, harp

Pauline en Alexandre hebben elkaar leren kennen in het Amsterdams Philharmonisch orkest waar ze allebei werkzaam waren. Harp en fluit is een prachtige combinatie en het programma dat zij voor u zullen spelen in de kerk van Midsland kunt u tzt hier lezen en/of in weekblad De Terschellinger.

Pauline Lotichius studeerde fluit aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Joost Tromp. Tijdens haar studie volgde ze tevens de ‘corso di perfezzionament’ in Siena bij Severino Gazzeloni.
Op 22 jarige leeftijd werd ze eerste fluitist van het Amsterdams Philharmonisch Orkest. Daarnaast en na die tijd treedt ze regelmatig op in verschillende kamermuziekensembles , onder andere fluit/harp met harpist Alexandre Bonnet, fluit/piano met pianist Ben Simmes en trio Saffier, ook met Ben Simmes en saxofonist Robert Wijnands.

Alexandre Bonnet
Alexandre Bonnet begon zijn studie bij Annemarie van der Eerden, solo harpiste van het Brabants Orkest. Hij voltooide zijn studie bij Edward Witsenburg aan het Brabants Conservatorium te Tilburg.
• Speelde bij het Brabants Orkest, Opera Forum, het Frysk Orkest en is van 1980 tot 2014 solo harpist van het Nederlands Philharmonisch Orkest geweest.
• Vormt samen met Vadim Tsbulevski en Gabrielle Mulder het Keros Ensemble. Treden veelvuldig op in het buitenland en hebben Nederland vertegenwoordigd tijdens het Wereld Harp Congres in Parijs (1990), Kopenhagen (1993), Praag (1999), Genève (2002) en in Vancouver ( 2011 ).
• In 1990 werd een CD uitgebracht met Nederlandse werken voor viool en harp geschreven voor en uitgevoerd door Alexandre Bonnet

Bron: Facebook – evenementen Terschelling

  • 21 mei Bach orgelconcert: Jochem Schuurman – Hoorn

Jochem Schuurman (*1989) kreeg van 1997 tot 2007 orgellessen van Johan G. Koers. Vervolgens studeerde hij bij Theo Jellema en Erwin Wiersinga aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen, alwaar hij in juni 2013 cum laude afstudeerde als Master of Music. Daarnaast verbleef Jochem Schuurman een aantal maanden in Berlijn om aan de Universität der Künste lessen te volgen bij Leo van Doeselaar en Paolo Crivellaro. Hij volgde masterclasses bij Wolfgang Zerer, Eric Lebrun, Edoardo Bellotti en Pieter Dirksen. Sinds 2016 wordt Jochem Schuurman gecoacht door zijn oud-docent Johan G. Koers. Tijdens zijn studie behaalde Jochem Schuurman in totaal negen prijzen op concoursen. Na zijn studie werd hem in december 2013 het Zilveren Viooltje, een muziekprijs voor jong talent afkomstig uit het noorden van Nederland, uitgereikt. In het juryrapport werd hij geprezen om zijn veelzijdigheid, zijn overtuigende houding en zijn ondernemerschap. In augustus 2015 behaalde hij de derde prijs op het internationale orgelconcours in Wuppertal. In september 2016 was hij finalist van het prestigieuze Paul Hofhaimer-orgelconcours rond de historische orgels van de stad Innsbruck. In mei 2017 won hij de tweede prijs en de publieksprijs op het internationale César Franck-concours in Haarlem. Jochem Schuurman is titulair organist van de Martinikerk te Franeker en daarmee de vaste bespeler van het monumentale Van Dam-orgel uit 1842. Als uitvoerend musicus geeft hij concerten als solist, maar ook als begeleider van andere musici en is hij bovendien regelmatig betrokken bij premières van nieuwe composities. Verder is Jochem Schuurman actief als orgel- en pianodocent en werkzaam als artistiek adviseur voor de Stichting Organum Frisicum.  Bron: website Jochem Schuurman

  • 28 mei Denise van Leeuwen & friends – Hoorn – Christopher Collings, trompet – Hue Blanes, piano en Denise van Leeuwen, klarinet

Concerten-op-Terschelling in de maand Juni/Juli

  • 11 juni Barokensemble: Musica Batavia – Midsland – Bert Honig (fluiten), Mimi Mitchell (barokviool) en Christina Edelen (orgel/klavecimbel)

Musica Batavia werd opgericht in het voorjaar van 2009. Het trio gaf concerten in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. “Kammermusik vom feinsten”, schreef de Osnabrücker Zeitung over hen in 2012. Sinds 2011 geeft Musica Batavia ook zomercursussen in Duitsland voor barokstrijkers, blokfluitisten en klavecinisten. Bert Honig, Mimi Mitchell en Christina Edelen treden alle drie regelmatig op met diverse vooraanstaande ensembles zoals The Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, Currende, The Locke Consort, Brisk, de Amsterdamse Bachsolisten en het Concertgebouw Kamerorkest. Het repertoire van het ensemble bestaat uit triosonates en instrumentale muziek uit de barok. Musica Batavia maakt graag programma’s rond een thema, zoals muziek uit de Nederlanden rond 1700 en werk van de drie Duitse grootmeesters Händel, Telemann en Bach. Bron: website Musica Batavia

  • 25 juni Robert Poortinga en Meri Khojayan: piano en viool – Hoorn

Sinds 2015 vormen Robert Poortinga (piano) en Meri Khojayan (viool) een duo en in april 2017 wonnen zij de eerste prijs; de Grand Prix in Duitsland tijdens het ‘Musikalisches Feuerwerk’ in Baden-Württemberg. Dit is een jaarlijks terugkerende muziekcompetitie van hoog niveau. Er deden ongeveer 120 deelnemers mee aan deze competitie uit zestien landen wereldwijd, van USA tot Rusland en van Zweden tot Zwitserland. De jury bestond uit twaalf personen die allemaal hun sporen hebben verdiend in de wereld van de klassieke muziek.
Naast de eerste prijs als ensemble, hebben Robert en Meri ieder ook apart de eerste prijs gewonnen, Robert voor begeleiding en Meri voor solo viool.
Robert heeft in New York zijn pianostudie gevolgd bij mevr. Tamara Poddubnaya aan het Long Island Conservatorium. Hij vervolgt zijn studie bij Jeroen Riemsdijk aan het conservatorium van Maastricht.  Meri heeft aanvankelijk viool gestudeerd in Jerevan (Armenië), waarna ze naar Maastricht is gekomen voor haar vervolgstudie bij de bekende violist Boris Belkin.
Hun repertoire bestaat oa uit sonates voor piano en viool van Bach, Beethoven, Brahms, Mozart, Schumann en Saint Saens. Bron: website Gone Out

  • 2 juli Duo van Munster & Mignaco: sopraan en gitaar – Hoorn
  • 9 juli Houtkwintet Blaasvaak – Midsland – fagot, hoorn, klarinet, hobo en fluit

Een ensemble in de samenstelling van een klassiek blaaskwintet heeft een heel speciaal, eigen geluid. Deze kamermuziek, die zijn oorsprong vindt in de 18e eeuw, wordt gedragen door de warme, donkere tonen van de hoorn en de fagot. Deze tonen worden bij BlaasVaak geleverd door Jan Kuipers op fagot en Richard Kop op hoorn, zij vormen de basis en absoluut drijvende kracht en geven tegengas aan de andere instrumenten. De boterzachte tonen van de klarinet vormen eigenlijk de stabilisator en zijn onmisbaar voor de balans voor de doorzichtige composities. Alrik Voolstra is onze stabilisator op klarinet. De hobo en de fluit zijn veelal de kwinkeleerders van de 5 en voeren vaak de boventoon, waarbij de hobo met zijn rustige passionele houtklank de tegenpool is voor de vaak drukke passages van de fluit. De kwinkeleerders van de 5 zijn Herman Leusman op hobo en Anna Andela op fluit. BlaasVaak is in 2004 ontstaan uit een initiatief van enkele houtblazers uit het Fries Kamer Orkest die graag ook eens in kleinere bezetting wilden spelen en sinds 2011 speelt het kwintet in de huidige samenstelling. Wij hebben als muzikanten van BlaasVaak, een grote voorliefde voor de muziek die wij ten gehore brengen. Wij kunnen ons dan ook oprecht amateurs noemen, waarbij amateur gelijk staat met liefhebber. De muziek waarderen is uiteraard niet genoeg, gezien de doorzichtigheid en vaak ook kwetsbaarheid van de 5 individuele partijen. Om deze 5 partijen voor de luisteraar tot 1 geheel te maken wordt professioneel gerepeteerd, waarbij we ook zo nu en dan de hulp inroepen van gerenommeerde dirigenten of muzikanten die ons samenspel naar een hoger niveau kunnen tillen.De kracht van BlaasVaak blijft de liefde voor de muziek. Dit zult u tijdens onze uitvoeringen ervaren, daarnaast hebben we absoluut heel veel plezier in het musiceren met z’n vijven en ook dat zult u ervaren. Bron: website Houtkwintet Blaasvaak

  •  16 juli Thijs Kevenaar – Midsland – klassiek gitarist

Thijs Kevenaar, geboren in 1993 te Leeuwarden, begon op 14 jarige leeftijd met zijn eerste gitaarlessen. Al snel bleek dat een groot succes en oefende hij uren per dag! Met resultaat…In 2010 begon hij zijn studie aan het Artez Conservatorium in Zwolle bij Jacob Vlijm. In 2012 zette hij zijn studie voort bij Sabrina Vlaskalic aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hier studeerde hij in 2016 af met een 8,5. In 2015 kreeg Thijs de bijzondere kans om een masterclass te krijgen van de wereldberoemde gitarist en componist Leo Brouwer. Naast de masterclass van Leo Brouwer kreeg hij masterclasses van o.a. Hopkinson Smith, Costas Cotsiolis, Zoran Dukic, Göran Söllscher, Goran Krivokapic, Tadashi Sasaki en Gerhard Reichenbach. Als gitarist gaf Thijs, zowel solo als in ensembles, meerdere recitals in Noord-Nederland. Zo speelde hij onder andere in Stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden, de Oosterpoort in Groningen, het Peter de Grote Festival in Groningen en op het Grachtenfestival in Amsterdam. Samen met Sophie Winsemius vormt hij sinds 2016 Duo Solis, een gitaarduo. Onlangs hebben zij de “Zilveren vork” gewonnen, een publieksprijs van de Vrienden van de Harmonie. Bron website; Thijs Kevenaar

Concerten-op-terschelling worden in de kerk van Midsland of in de kerk van Hoorn gehouden.

Aanvang 20:00uur

Locatie: kerk van Hoorn of Midsland

Entree €8 pp en €4 voor kinderen t/m 12 jaar

De kaarten kunt u voor aanvang in de kerk kopen.